Blog Vivre Vitaliteit

Blog

Oersterk in een notendop


Ter inspiratie een aantal kleine stukjes uit het boekje “Oersterk in een notendop” van Richard de Leth. Hij studeerde geneeskunde aan de VU Amsterdam. Hij ontwikkelde een nieuw concept rondom optimale gezondheid, omdat hij in de medische praktijk zag dat veel medicijnen de patiënten niet genezen. Hij is auteur van de OERsterk boeken.

 

 

Sterven in overvloed
De huidige voeding kenmerkt zich door een overvloed aan macronutriënten en een chronisch tekort aan micronutriënten. We sterven niet dor een tekort aan koolhydraten, eiwitten of vetten, maar door een tekort aan essentiële vitamines en mineralen.

Iedere kunstmatige bewerking vermindert de hoeveelheid vitamines en mineralen in onze voeding. Het gevolg is dat onze voeding arm is aan deze onmisbare stoffen. De huidige mens sterft in een omgeving met een overmaat aan eten: een overschot aan macronutriënten, maar een chronisch tekort aan micronutriënten. De overgang naar de landbouwcultuur en het ontstaan van de industriële revolutie zijn hier de oorzaak van. Een verrijking voor de maatschappij, een verarming van onze voedingswaarde. 

Wat verhoogt en verzwakt onze flexibiliteit?
Verhogen van flexibiliteit:
- optimale voeding
- acute stress
- beweging
- ontspanning
- goede nachtrust
- zonlicht
- zelf op temperatuur blijven (thermoregulatie)
- natuurlijke middelen
- de liefde bedrijven 

Verzwakken van flexibiliteit:
- minimale voeding
- chronische stress
- bewegingsarmoede
- gebrek aan zonlicht
- slaaptekort
- chemische middelen (gifstoffen)

De omstandigheden die de flexibiliteit verhogen plaatsen je binnen de grenzen van de natuur (en maken dus sterker) en de omstandigheden die de flexibiliteit verzwakken plaatsen je buiten de grenzen van de natuur (en maken dus zwakker). Het is de uitdaging om meer volgens onze natuur te gaan leven. 

7 gouden voedingsrichtlijnen
1. Eet zoals de natuur het heeft bedoeld.
2. Beperk het gebruik van suiker en bewerkte koolhydraten.
3. Varieer.
4. Drink voldoende water.
5. Eet voldoende eiwitten en vetten.
6. Geniet!

Geniet!
Een mooie afsluiter: GENIET!

Als jou dat niet lukt na deze tips doordat je gezondheid een belemmering vormt of je kunt een steuntje in de rug goed gebruiken, neem dan eens contact op. Er is zoveel meer mogelijk!

 

Contact 

 

Bron: Oersterk in een notendop door R. de Leth

Gratis E-book


Gezondheid begint in je darmen. 
In het kader van "Een andere kijk op..." vertel ik je in dit E book een aantal ins- en outs over je spijsvertering. Een belangrijk onderdeel van je welzijn en vitaliteit.

Download nu!