Blog Vivre Vitaliteit

Blog

Slaap je goed?


Een goede nachtrust is belangrijk voor een goede gezondheid. Tijdens je slaap worden veel regeneratie processen uitgevoerd. Hier pluk je overdag de vruchten van. De kwaliteit van je slaap verhoogt je functioneren overdag. Hoe kun je overdag werken aan een betere nachtrust?

 

 

Veel mensen kampen met slaapproblemen. De voeding die je binnenkrijgt of juist tekort komt, kan hier een belangrijke factor in spelen. Voedingsmiddelen zijn niet alleen bouwstoffen voor je lichaam, ze geven ook informatie aan je lichaam. Voeding zet processen in werking, die van invloed zijn op je gezondheid en de kwaliteit van je slaap.

Je lichaam is uitgerust met een bioklok, een 24-uurs slaap- en waakritme, ook wel circadiaans ritme genoemd. Deze klok heeft geprogrammeerde functies voor de afgifte van hormonen, je spijsvertering, immuunsysteem, bloeddruk, vetverbranding, eetlust, energieniveau en nog veel meer andere lichamelijke processen. 

De hypothalamus heeft een belangrijke functie om je biologische klok aan te sturen. Licht is de boodschapper van je hypothalamus en geeft een seintje aan de verbonden organen en klieren wanneer ze alert en wakker moeten zijn. Door te weinig licht overdag en te veel kunstlicht 's avonds, kan je biologische klok verstoord raken en kun je moeite hebben om 's nachts goed te slapen.

Darmgezondheid
Serotonine is een bouwsteen van je slaaphormoon melatonine. Serotonine wordt gemaakt in speciale cellen van het darmslijmvlies en stimuleert je hele spijsvertering. De darmen worden ook wel ons tweede brein genoemd. Nog niet zo lang geleden ontdekten wetenschappers, dat onze darmen vooral uit zenuwweefsel bestaan en dat ze tientallen soorten neurotransmitters bevatten. Onze darmen blijken minstens vierhonderd keer zoveel melatonine te bevatten dan de pijnappelklier in onze hersenen, die melatonine produceert. Nu kun je je dus voorstellen dat de gezondheid van je darmen een gigantische impact kan hebben op de kwaliteit van je nachtrust.

Voeding
Begin eerst met goede voeding en eet zo min mogelijk bewerkte voeding of producten met overmatig aanwezige suikers. Vermijd zoveel mogelijk chemicaliën die de darmen beschadigen en zo de serotonine- en melatonineproductie kunnen belemmeren. Eet zo veel mogelijk verse biologische producten, rijk aan natuurlijke bouwstenen.

Stress
Veel mensen lijden tegenwoordig een stressvol bestaan. Magnesium speelt hierin een belangrijke rol en tekorten kunnen vaak niet alleen met voeding worden opgelost. De bijnieren produceren in stresssituaties grote hoeveelheden van het stress hormoon cortisol. Cortisol is de tegenhanger van het hormoon melatonine. Zolang de bijnieren cortisol produceren, zal de melatonine productie niet voldoende op gang kunnen komen. 

Zonlicht
Onze ogen hebben speciale lichtreceptoren die informatie naar de hypothalamus sturen om de productie van serotonine te stimuleren. Het licht binnenshuis is gemiddeld honderd keer minder helder dan het buitenlicht op een zonnige dag. Zelfs een bewolkte dag levert 10 keer zoveel helderheid dan het licht binnenshuis. Probeer minimaal een half uur per dag buiten te zijn. Draag geen zonnebril, daarmee blokkeer je de werking van de lichtreceptoren.

Vetzuren
Uit een studie door de Universiteit van Oxford bleek dat Omega 3-vetzuren kunnen helpen om dieper en rustiger te slapen. 

Advies
Heb je een extra steuntje in de rug nodig? Kom dan eens kennismaken met bioresonantie en orthomoleculaire mogelijkheden die voor jou het meest passend zijn.

Bij Vivre I Praktijk voor Bioresonantie & Orthomoleculaire therapie gaan we in een consult op zoek naar de achterliggende oorzaken van jouw slaapprobleem en andere verstoringen in je lichaam.

Ik kan je onder andere helpen met:

•           het inzicht krijgen in het effect van je voedingspatroon op je darmen
•           het verbeteren van je darmflora
•           het ontgiften van je lichaam
•           het versterken van je immuunsysteem
•           het inzicht krijgen in de tekorten van mineralen, vitaminen en antioxidanten
•           het opheffen van verstoringen door schimmels, bacteriën, parasieten e.d.

Wil je kennismaken met Vivre I Praktijk voor Bioresonantie? Kijk dan op www.vivrebioresonantie.nl voor meer info.

 

Bron: Cure Natuurlijk

Gratis E-book


Gezondheid begint in je darmen. 
In het kader van "Een andere kijk op..." vertel ik je in dit E book een aantal ins- en outs over je spijsvertering. Een belangrijk onderdeel van je welzijn en vitaliteit.

Download nu!