Blog Vivre Vitaliteit

Blog

Chronische stress & vermoeidheid


Cortisol is een hormoon dat aangemaakt wordt door de bijnieren en dat bekend staat als het stresshormoon of het antistresshormoon, omdat het de stressrespons regelt. Als gevolg van chronische fysieke, mentale of emotionele stress kan een verminderde aanmaak van cortisol en een slechte bijnierwerking ontstaan, ook wel bijnieruitputting.

 

 

Een gebrek aan cortisol wordt in de medische wereld alleen erkend en behandeld in het geval van bijnierinsufficiëntie, een ernstige en mogelijk levensbedreigende aandoening. Officieel wordt bijnieruitputting niet erkend als medische aandoening of de oorzaak van chronisch vermoeidheidssyndroom, fibromyalgie of burn-out.

Toch wordt de link tussen een gebrek aan cortisol (hypocortisolisme) en deze aandoeningen steeds meer bevestigd in wetenschappelijk onderzoek. Een gebrek aan cortisol wordt gelinkt aan vermoeidheid, zwakte, spier- en gewrichtspijn, verhoogde vatbaarheid voor infecties, auto-immuniteit, allergie, depressie, mentale klachten, enz. Veel van deze klachten ziet men bij chronische vermoeidheid, fibromyalgie en burn-out. Volgens sommige onderzoekers is chronisch vermoeidheidssyndroom een vorm van bijnierinsufficiëntie (de ziekte van Addison).

Een gebrek aan cortisol of een verlaagde activiteit van cortisol die niet het gevolg is van echte bijnierinsufficiëntie (waarbij de bijnieren echt niet meer in staat zijn om cortisol aan te maken) noemt men relatief hypocortisolisme. Het wordt door steeds meer onderzoekers erkend als een belangrijke oorzaak, of kenmerk van aandoeningen zoals CVS, fibromyalgie en burn-out. Hoewel de werking van de bijnieren belangrijk is voor de aanmaak van cortisol, zijn de bijnieren niet altijd het probleem bij relatief hypocortisolisme.

Een gebrek aan cortisol is niet altijd het gevolg is van een slechte bijnierwerking. De stressrespons is enorm complex en wordt niet alleen gereguleerd door de bijnieren. Bovendien is er niet altijd een gebrek aan cortisol, maar kan het lichaam ook ongevoelig worden voor cortisol (cortisolresistentie).

Omdat de aanmaak, de uitscheiding en de activiteit van cortisol afhankelijk zijn van heel veel verschillende factoren, is het toedienen van corticosteroïden of cortisolsubstitutie niet altijd de juist aanpak (tenzij bij echte bijnierinsufficiëntie). Het is geen kwestie van cortisol verhogen of verlagen, of alleen de werking van de bijnieren ondersteunen, maar van het herstellen van de stressrespons (de hypothalamus-hypofyse-bijnier as), zodat het lichaam opnieuw in staat is om de aanmaak en de activiteit van cortisol af te stellen op de behoeften van dat moment.

Bijnieren ondersteunen
Als je denkt dat jouw bijnieren onder druk staan, zijn er verschillende mogelijkheden om je lichaam te ondersteunen. Bij Vivre Vitaliteit gaan we naast het ondersteunen van je bijnieren en het herstellen van je stress respons op zoek naar andere verstoringen in je lichaam.

Je kunt hierbij denken aan:

•           het inzicht krijgen in het effect van je voedingspatroon op je darmen
•           het verbeteren van je darmflora
•           het ontgiften van je lichaam
•           het versterken van je immuunsysteem
•           het inzicht krijgen in de tekorten van mineralen, vitaminen en antioxidanten
•           het opheffen van verstoringen door schimmels, bacteriën, parasieten e.d. 

Wil je kennismaken met Vivre Vitaliteit? Neem contact op via info[at]vivrevitaliteit* of 06 - 388 99 217 voor een kennismaking.

* Email adres is vanzelfsprekend met een gewoon @ en zonder [ ]. Deze schrijfwijze hanteren wij om automatische spamberichten te voorkomen. Dank voor je begrip.

Contact I Mail

 

Bron: PlaceboNocebo Nieuwsbrief

Gratis E-book


Gezondheid begint in je darmen. 
In het kader van "Een andere kijk op..." vertel ik je in dit E book een aantal ins- en outs over je spijsvertering. Een belangrijk onderdeel van je welzijn en vitaliteit.

Download nu!