Blog Vivre Vitaliteit

Blog

Suikerindustrie betaalde onderzoekers


Recent publiceerden verschillende media dat de suikerindustrie in de jaren 60 onderzoekers heeft betaald om vet in een kwaad daglicht te stellen, en niet suiker. Juglen Zwaan schreef daarover een interessant artikel waarin hij een mooie uiteenzetting geeft over suiker. 

 

 

Recent is aan het licht gekomen dat de suikerindustrie in de jaren 60 onderzoekers heeft betaald om vet in een kwaad daglicht te stellen, en niet suiker. Via deze tactiek is de relatie tussen suiker en hart- en vaatziekten op de achtergrond geraakt, omdat de discussie toen vooral ging over verzadigd vet en cholesterol. Hierdoor is ten koste van onze gezondheid veel geld verdiend. Hoe heeft het zo ver kunnen komen?

De financierende rol van de suikerlobby in de betreffende onderzoeken is geheel verzwegen. Het is bizar hoe zoiets pas 50 jaar later naar buiten kan komen. De betreffende hoogleraren, onder wie Mark Hegsted, zijn inmiddels niet meer in leven. We kunnen dus niet meer om opheldering vragen. Kennelijk heeft men enorm veel vertrouwen in hoogleraren, waardoor niemand kritisch durft te zijn. Ook in Nederland worden hoogleraren blindelings op hun woord geloofd. Katan zegt het, dus dan zal het wel zo zijn. Hij zal het toch wel weten.

Vandaag de dag kunnen deze praktijken realiteit zijn. Het meeste onderzoek wordt niet meer door de overheid betaald, maar door de industrie. Bewust of onbewust zijn wij mensen erg gevoelig voor geld. Wie betaalt bepaalt. Wiens brood men eet diens woord men spreekt. Ook hoogleraren zijn niet ongevoelig voor geld.

Omdat de mensen in de westerse samenleving steeds dikker werden, is mede op basis van de gemanipuleerde onderzoeken besloten om vet uit de voeding te schrappen en te vervangen door suiker. Koren op de molen van de suikerindustrie. Ondertussen verzadigde het eten niet langer, waardoor er veel meer geconsumeerd werd. Het resultaat weten we: nog meer obesitas en nog meer hart- en vaatziekten. Tot op de dag van vandaag stijgt de jaarlijkse hoeveelheid geconsumeerde suiker in de westerse landen. Er zijn nog steeds mensen die denken dat vet ongezond is. Allemaal aangestuurd door de industrie.

Hoe raken we aan suiker verslaafd
Het begint al bij de baby’s. Tegenwoordig kiezen veel moeders ervoor om geen borstvoeding te geven. Een bezorgde moeder kwam erachter dat in bijna alle babyvoeding suiker zit, zelfs in de biologische. Vanaf dat punt is het via de kant-en-klare fruithapjes (met 6 klontjes suiker) een kleine stap naar snoep en frisdrank. Zoet went snel, je hebt steeds meer nodig voor hetzelfde resultaat.

Hoe werkt een suikerverslaving?
Het begint zoals elke verslaving erg onschuldig, maar naderhand wordt het van kwaad tot erger:

1.    Je eet suiker, je vindt het lekker.
2.    Je bloedsuikerspiegel stijgt, dopamine stijgt (goed gevoel), insuline piekt.
3.    Door insuline daalt de bloedsuikerspiegel erg snel, het lichaam schreeuwt om dopamine en nieuwe suiker.
4.    Je krijgt enorme honger, de dopamine is extreem laag (depri-gevoel) en je wilt weer suiker eten. Weerstand bieden is praktisch onmogelijk.

Wat is het probleem van witte suiker
Suiker is een type koolhydraat. In de natuur gaan koolhydraten altijd vergezeld van voedingsstoffen die we nodig hebben om de koolhydraten te verwerken. In de praktijk zijn dat vele B-vitamines, vitamine C en daarnaast mineralen zoals magnesium, calcium, kalium, natrium, ijzer en zink. In geraffineerde witte kristalsuiker zitten deze stoffen niet, waardoor het lichaam de reserves aan moet spreken, met uitputting op de lange termijn als gevolg. Ook kan het regelmatig eten van veel suiker het lichaam hormonaal uit balans brengen, waarbij het ongevoelig wordt voor insuline. We hebben niet voor niets enorm veel diabeten in Nederland. Omdat suiker aanzet tot vaker en meer eten, kan het uiteindelijk voor overgewicht zorgen.

Wat te doen?
Het beste is om te ontwennen van suiker. Voor sommigen werkt langzaam afbouwen en voor anderen is een abrupte overstap naar een suikerloos leven beter. Sommige mensen stappen over op honing. Honing is misschien iets beter dan suiker, maar het is nog altijd 99% suiker. Daarom raad ik dat niet aan voor dagelijks gebruik. Palmsuiker en kokosbloesemsuiker zijn weer iets beter vanwege de mineralen en vitamines, maar hebben ook nog een redelijk sterk effect op de bloedsuikerspiegel. Groene stevia en yaconsiroop zijn, denk ik, op dit moment de beste keuzes. Vaak zijn mensen enthousiast voor agavesiroop, maar deze bestaat voor 80% uit fructose en dat belast de lever enorm. Ook geen winst dus.

Het beste is om het accent te leggen op goede vetten, eiwitten en groenten, omdat deze voor lange tijd verzadigen. Het allerbeste is om de zoete smaak te ontwennen. Dat duurt enkele weken, maar dan zijn de smaakpapillen vernieuwd en word je gevoeliger voor zoet.

Bron: Juglen Zwaan

 

Gratis E-book


Gezondheid begint in je darmen. 
In het kader van "Een andere kijk op..." vertel ik je in dit E book een aantal ins- en outs over je spijsvertering. Een belangrijk onderdeel van je welzijn en vitaliteit.

Download nu!